Van OV naar EV of toch Benzine/Diesel?

10 Overwegingen:


01. FINANCIEEL:


Ook de goedkoopste elektrische auto’s zijn nog steeds vrij duur, zelfs al krijgt u vanaf juli in Nederland een leuke subsidie van de overheid. Voor gebruikte EV’s (€2.000,- SEPP subsidie) is er nog voldoende in de pot. Voor nieuwe EV’s (€4.000,- subsidie) is er volgend jaar weer een nieuw pot. Let wel goed op de voorwaarden, bijvoorbeeld maximale catalogusprijs en minimale actieradius. Na aanschaf kost een EV voorlopig niets aan wegenbelasting, veel minder aan onderhoud, en uw accu ‘volgooien’ met elektra is spotgoedkoop. Een voorbeeld: de BMW I3 verbruikt elke 100 kilometer 15,2 kWh aan stroom, waarvoor je thuis circa €3,10 betaalt. Een vergelijkbare benzine auto verbruikt, als u uw best doet (en dat doet u niet ;) ), gemiddeld 5,6 liter benzine over dezelfde afstand. Dat kost u bij de huidige benzineprijzen al zo’n €8. Maar deze besparing verbleekt bij de financiële voordelen als u een EV van de zaak rijdt. De bijtelling in Nederland is dit jaar 8 procent over een nieuwprijs tot 45.000 euro, tegen 22 procent bij elke andere vorm van aandrijving.

02. ACTIERADIUS:


EV’s zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten – van kleine stadsauto’s als de VW e-Up tot enorme zeven-zits SUV’s als de Tesla Model X. Let naast de gebruikelijke zaken als gebruiksgemak, weggedrag en comfort ook vooral op de voordelen die het betreffende merk biedt. Wat betreft de actieradius: rijdt u doorgaans 500 kilometer op een dag? Nee, natuurlijk niet. Gemiddeld rijden Nederlanders slechts 36 kilometer per dag (Belgen iets meer, zo’n 41 kilometer). Al die extra actieradius kost geld, want accu’s zijn duur, en u neemt dus het grootste deel van de tijd onnodig veel gewicht mee. Bedenk dus eerst of u wel een Model S of I-Pace nodig hebt. Natuurlijk kunt u voor langere ritten altijd een brandstofauto huren.

03. SOCIAAL:


Vertel vooral al uw vrienden over die chique nieuwe elektrische auto die u net hebt gekocht. Neem ze vooral mee voor een ritje. Maar ga niet het evangelie lopen verkondigen..

EV’s zijn geweldig, maar ze zijn niet hét antwoord op alles. Of misschien ook wel, uiteindelijk dan. Hoe dan ook, maak uw eigen keuze, passend bij uw situatie, nieuw of gebruikt en binnen uw budget.

04. EV RIJDEN IN DE PRAKTIJK:


Elektrisch rijden vraagt de nodige gewenning. Allereerst zult u het totale gebrek aan geluid opmerken, en het feit dat zelfs de langzaamste EV’s van hun plek gaan alsof ze door een wesp zijn gestoken. Nagenoeg alle EV’s zijn uitgerust met regeneratieve systemen die energie terugwinnen bij het remmen. Omdat u hierbij voor een belangrijk deel afremt op de elektromotor, vertragen EV’s sterker dan u gewend bent als u het rechterpedaal loslaat. Bij de meeste kunt u de mate van vertraging/regeneratie instellen, en bij sommige kunt u het uitzetten, zodat de auto vrijuit doorrolt.

05. THUIS LADEN:


U kunt een normaal stopcontact gebruiken, maar dan kan het zomaar 10-15 uur duren om de batterij weer op te laden. Kijk dus ook of u een wallbox kunt laten installeren van 7,4 kW of, als uw auto en huis het aankunnen, een driefaselader van 11 of 22 kW. Bij sommige merken krijgt u er een gratis en anders helpen wij om het voor je te regelen. Hang uw auto aan de lader als u ’s avonds thuiskomt, zoals u ook met uw telefoon doet, en hij is de volgende ochtend (nagenoeg) vol als u naar uw werk moet. Heel eenvoudig. Woont u in een flat, kijk dan of u iets kunt regelen met uw verhuurder of de VVE. Parkeert u uw auto in de straat, check dan bij je gemeente of u in aanmerking komt voor een laadpaal.

06. PUBLIEKE LADEN:


Het is niet altijd een kwestie van aan komen rijden en inpluggen. Bij sommige laders kunt u contactloos betalen met een pinpas of creditcard, bij andere moet u een account hebben. We helpen u natuurlijk graag hierin een weg te vinden voor de EV van uw keuze. Gelukkig zijn er steeds meer snel-laadstations langs de snelweg te vinden, bijvoorbeeld van Fastned en Ionity. Via hun apps kunt u zien of er laadpunten beschikbaar zijn. Heb je een Tesla, dan kun je toegang krijgen tot het snelle Supercharger-netwerk.

07. HANDIGE EV APP:


Veel EV’s hebben een eigen smartphone-app. Met de beste van deze apps kunt u uw laadsessie inplannen om gebruik te maken van lagere energietarieven. U beschikt dan ook over een reisplanner (als u bijvoorbeeld ver moet rijden en halverwege moet bijladen). Ook kunt u de auto voorverwarmen of -koelen. Voer in hoe laat u morgenochtend wilt vertrekken, en de techniek zorgt voor ontdooide ruiten en een interieurtemperatuur van 21 graden als het zover is. De hiervoor gebruikte energie heeft geen invloed op je actieradius, want de auto hangt immers nog aan de lader.

08. OUDE AUTO VERKOPEN?:


Waarom niet? U hebt hem eigenlijk niet meer nodig. Dat wil zeggen: parkeer vooral een leuke klassieker voor zonnige weekendtripjes, maar op werkdagen valt uw nieuwe elektrische auto moeilijk te overtreffen. EV’s zijn stiller, rustgevender en prettiger in de omgang tijdens de dagelijkse sleur. De enkele keer dat u wellicht nog wilt teruggrijpen naar een brandstofauto, bijvoorbeeld voor een familietripje, zijn er verhuurbedrijven of autodeelservices. U kunt het ook makkelijk betalen, met al het benzinegeld en wegenbelasting dat u niet hebt uitgegeven.

09. GA VOOR GROEN


Veel stroom in Nederland is al van verantwoorde oorsprong, maar als je écht toegewijd bezig wilt zijn, probeer dan zelfvoorzienend te worden. Investeer in zonnepanelen om uw eigen stroom te kunnen “tanken” Rijd geheel uit eigen zonnepaneel ! Stroom die u niet gebruikt, kunt u verkopen. Het duurt overigens niet lang meer voor dit energiemanagementspelletje ook met uw EV van toepassing is.

10. EV RIJDEN BESPAART:


Pak de rekenmachine er eens bij en reken uit hoeveel geld u inmiddels hebt bespaard. Niet gek, toch? U zou het op uw spaarrekening kunnen zetten, maar ach, heeft u niet een mooie traktatie verdiend? Nieuwe kleding, of wat verbeteringen aan uw huis? Of los wat extra af op uw hypotheek. Kortom, het geld wat u bespaart, kunt u aan veel nuttigere zaken besteden!